Mer än fysisk kommunikation

Att vi kan göra oss förstådda hos hästarna med hjälp av tryck, kroppsspråk, eftergift, belöning, förstärkning av olika slag och allt det där – är något vi redan vet. Att vi kan förstå hästarna genom att studera och iaktta deras kroppsspråk, mimik och rörelser – det vet vi också. Vi kan nog egentligen utbyta en ganska stor utsträckning information mellan oss, och för de allra flesta hästar och deras människor är det tillräckligt. Men för vissa (*räcker själv upp handen*), är detta LÅNGT ifrån nog. Man vill veta mer, förstå mer, känna mer. Att umgås med hästar på vanligt vis var inte tillräckligt för mig, jag KÄNDE mig inte tillräcklig. Det enda jag visste var att det fanns saker inom min häst jag inte visste om. Som kanske skulle innebära otaliga besök av allt från tränare, till hästterapeuter, hovvårdare och mycket mer för att komma underfund med. Att veta att något inte står rätt till, men inte vad detta något är, blir som att famla efter nål i en höstack. Så för snart sex år sedan kontaktade jag en djurkommunikatör för första gången.

cropped-38642_145868528756801_7397945_n.jpg

Att prata djurkommunikation har jag under alla år aktat mig lite för, i rädsla av att inte bli tagen på allvar. Vilket egentligen har varit riktigt tråkigt. Men hur ska man förklara för sin hästmassör eller hästtandläkare, att hästen berättat själv om sina åkommor? Ibland har det blivit oerhört krångligt, då de symptom jag beskriver är sådant jag som människa inte ”ska” veta. När jag säger att han verkar ha en låsning på ena stället, eller problem med en tand på andra, får jag alltid frågan om hur detta visat sig. I många fall har det inte hunnit utvecklas synliga tecken, och då har jag stått där utan att veta vad jag ska svara.

Om det var svårt nog när någon annan kommunicerade med min häst, blev det långt mycket svårare förklara saker och ting när jag själv började lyssna till djuren. För ja, jag tror att vi alla har den kommunikationskanalen till hands inom oss. Frågan för mig är hur lätt var och en har att nå den, snarare än om den verkligen finns hos vem som helst. När jag själv lyckades nå fram, var det en såpass stor grej för mig att jag höll tyst om det länge. Så småningom fick allt fler reda på detta, men jag var noggrann med att bara släppa in människor som själva var öppna för djurkommunikation. Det var också så jag fick mina första ”kunder”. Idag känner jag mig inte längre rädd för att bli dömd, att kommunicera med djur är ju ett helt fantastiskt sätt att hjälpa både dem och deras ägare på! Jag tar fortfarande hjälp av egen djurkommunikatör, då jag tycker det är svårt att inte värdera och lägga sig i samtalet när det handlar om egna djur. Här kommer ett litet utdrag från näst senaste samtalet;
Känner sig spänd i käkmusklerna, som om han inte kunnat stänga munnen och tagit i kraftigt för att göra det. Här finns obehag och rädsla kopplat till minnet. Upplevelsen av att inte kunna stänga munnen känns skrämmande och han säger att han heller inte kunde svälja ordentligt. Minnet kan vara kopplat till undersökning av munnen. Spänningen gör att Baldur upplever att över-och underkäke inte ligger ihop som de brukar, samt att han ibland får huvudvärk.”

Veckorna innan hade han genomgått en tandundersökning, därför var detta mycket värdefull information för mig. Jag kände att han upplevde spänningar runt käken, men behövde veta om de kom ifrån tandkontrollen som jag trodde. Efter några behandlingar kring området, samt bearbetning av minnet fick jag vid senaste samtalet detta svar;
Det är en befrielse att munnen nu är ok! Att de gamla svårigheterna är borta och att han nu har vant sig vid att våga tugga och inte vara rädd för att det ska göra ont. Känner igen tandläkaren och känner sig i dag inte orolig över ett besök. Litar på att matte berättar så att han slipper att bli överraskad!”

Vidare i samtalet framgick det också att huvudvärken är borta och spänningarna i käkmusklerna likaså. Den här informationen hade jag, utan djurkommunikationens fördelar, inte kunnat ta del av annars. Möjligtvis hade en massör eller liknande förhoppningsvis hittat käkspänningarna, men vad grundorsaken till dessa var hade vi inte kunnat fastställa. Baldur hade heller inte fått hjälp att bearbeta de otäcka minnen och känslor som skapats i samband med tandkontrollen (kan tillägga att han upplevde detta inombords trots att kroppen var helt avslappnad med lugnande medel). Då kanske det hade varit ännu värre för honom vid nästa besök. Den här gången gnäggade han när tandläkaren kom in genom stalldörren.

179944_463926313617686_969884558_n

För att kort sammanfatta detta redan långa inlägg, så är djurkommunikation för mig ett helt naturligt sätt att kommunicera. Precis som med kroppsspråk eller något annat. Visserligen kräver det mer av mig som människa, men det som kräver – ger också tillbaka i mångfald. Jag hoppas att allt fler börjar öppna ögonen inför vilken oerhörd hjälp detta kan vara för djurägare. Att låta djuren själva berätta om sina upplevelser kring problem eller beteenden vi inte kan förstå oss på, är en stor tillgång. (Givetvis ersätter det inte veterinärvård, vilket jag tror att de allra flesta förstår.) Detta är för mig den största gåva jag kan ge mina djur, möjligheten att få föra sin egen talan och återfå kontrollen över sina egna liv. DET känns bra i hjärtat. 🙂

En reaktion på ”Mer än fysisk kommunikation

  1. Så otroligt häftigt. Jag har jobbat mycket med att försöka öppna min inre kanal, men eftersom det krävs så mycket av en själv och jag är lite för sjuk för att kunna kräva det av mig. Coolt att du har kunnat använda dig av det, för visst är det häftigt? Djuren sitter inne på så otroligt mycket, och de vet så mycket och kan hjälpa oss med mycket. Vi har mycket att lära oss av dom! 🙂

    Gilla

Kommentera

